Interviu cu primarul comunei Aiton, Nicolae Făgădar

5 min read

Se declară familist convins, căsătorit, 2 copii, fost comandat de poliție în municipiul Turda. Conduce primăria Aiton după principiul următor: “dacă tu iubești oamenii, oamenii te vor iubi”

Un interviu cuprinzător, cu un om minunat.

Adrin Soporan: Cum a fost pentru comuna Aiton, anul 2017?

Nicolae Făgădar: Anul 2017, luat în ansamblu pentru comuna pe care o administrez, a fost un an bunicel, în sensul că am reușit să achităm sumele pentru refacerea și asfaltarea unei suprafețe de 2 km și jumătate de drum județean pe care l-am avut încredințat pe o perioadă de doi ani de către Consiliu Județean.

Am reușit ca în cursul anului să reabilităm căminele culturale din cele două sate, Aiton și Rediu, am reușit să finalizăm amenajarea unui parc în centrul satului Aiton. Am finalizat și depus la București, prin PNDL, două proiecte, respectiv un proiect de asfaltare de circa 4 km de drum comunal și dotarea dispensarului uman la un nivel european, care, zic eu, o să facă invidioase multe comune din zonă.

A.S: Ce proiecte pregătiți pentru anul 2018?

N.F: În cursul lunii ferbuarie, început de martie, trebuie deja să avem licitația pentru asfaltarea celor 4 km de drum si în primăvara aceasta o să finalizăm achizițiile pentru dispensarul uman din comuna Aiton.

De asemenea, avem în proiectul de buget stabilit anul acesta, reabilitarea celor două parcuri din Aiton și Rediu, înființarea unui părculeț în zona bisericii ortodoxe din satul Aiton. Suntem în proiectul de extindere a rețelei de apă și canalizare în care Compania de Apă Turda ne-a ajutat foarte mult și țin să le mulțumesc pe această cale. Pentru că suntem o comună mică nu prea am avut succes și șanse, conform legii, să accesăm fonduri europene. Dar am reușit să introducem sistemul de apă potabilă în satul Rediu și sistemul de canalizare în Aiton și Rediu.

Mai avem mici intervenții la capelele mortuare, trebuie să pun la punct niște alei, un lot de parcare şi întreținerea și micile reparații care intervin la școala comunală

A.S: Există nemulțumiri legate de alocarea banilor de la Consiliul Județean?

N.F: Nemulțumiri sunt. Nu mă pot declara mulțumit din moment ce o comună primește o sumă dublă față de noi și are un număr de 600 de locuitori. Aici mă refer și la comune maghiare, fără nicio aluzie și îmi pun întrebarea de ce o comună maghiară primește 420.000 RON, una primește 700.000 și alta primește 980.000 RON. Nu o să putem niciodată să echilibrăm decalajele dintre comune dacă banii se acordă preferențial, politic. Oricum nu vreau să intru în discuții de genul, dar aș dori și eu ca cei care păstoresc județul să vină în comună și să întrebe care sunt nevoile care necesită bani. Eu nu mă pot compara cu o comună gen Aghireșu, Apahida, Gilău, Mihai Viteazul.

Noi am pornit de la lingură și furculiță, cum este vorba în popor, nu ca celelalte comune care au avut totuși o infrastructură înainte de anul 1990. Banii sunt foarte, foarte puțini și nu pot să fac niște proiecte mari. Nu sunt nici genul de primar căruia îi place să intre în datorii, sunt la al patrulea mandat și n-am avut niciodată nicio datorie, nu m-am împrumutat niciodată pentru că o comună mică în urma unui împrumut nu se știe dacă își va mai reveni vreodată. Vreau să fim tratați toți cu aceeași monedă vreau ca cei care conduc destinele județului să ne ajute pe cei care suntem mai în urma cu pasul spre progres. Mulți suntem nemulțumiți de felul cum se împart sumele primite!

Nu trebuie să fie împărțiți banii pe criterii politice pentru ca toți purtăm interesele oamenilor din sat și nu trebuie să sufere cetățeanul pentru ca noi primim bani mai puțini.

A.S.: Care este situația transportului din comună către Cluj-Napoca?

N.F: Comuna Aiton face parte din zona metropolitană a Clujului, deși este nesemnificativă partea noastră financiară la zona metropolitană dar la un moment dat că număr de populație, contam. În 28 august 2017, firma care opera transportul, a depus licența de transport și am rămas practic fără transportator.

În jur de 95% din populație lucrează la Cluj-Napoca, copiii care sunt la liceu merg la Cluj-Napoca și am ajuns într-o situație în care nici părinții, nici copiii nu au cu ce să se deplaseze către Cluj-Napoca. Am făcut apel la comunele ce fac parte din zona de transport Cluj și toți au fost de acord să primească și comuna Aiton în zona de transport public local. Domnul președinte, respectiv primarul Emil Boc a declarat că nu este momentul să se extindă transportul spre noi, ca nu sunt autobuze s.a.m.d. Ceea ce vreau să vă spun este că eu nu am cerut un autobuz special și vă spun în cunoștință de cauză pentru că urmăresc în fiecare dimineață, care este numărul populației care pleacă către satul Gheorgheni care e la 5 km distanță de noi. Sunt în număr de 45 de muncitori și elevi care se deplasează din Rediu și Aiton către Cluj și sunt împărțiți spre Vâlcele și Rediu. Nu am solicitat să vină din oră în oră, am solicitat doar să vină odată dimineața să ducă muncitorii și un transport pentru elevi. De asemenea după masă un transport să aducă elevii și un transport să aducă muncitorii.Sper ca într-un final să înțeleagă și domnul președinte Boc, implicit și domnul Nagy, care mi-a spus că dacă are acceptul ar fi de acord. Trebuie să ne înțelegem, pentru că chiar dacă suntem în comună mică copiii din comuna mea au dreptul să meargă la școală și sunt părinți care nu își pot permite să le plătească chirie. Ce posibilități are un om din sat să plătească chirie la Cluj, dintr-o pensie minimă. Trebuie să fim înțeleși, chiar dacă suntem mai mici, chiar dacă aportul financiar la zona metropolitană nu este așa mare, suntem de acord să participăm și noi cu o anumită sumă de bani la abonamentul care va fi pe rute.

Pentru a citi articol integral, click aici

sursă: ziarul21

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *